De plannen voor de nieuwe wijk Haansberg krijgen steeds meer vorm. Er komen circa 1.450 woningen in Haansberg Oost en Zuid. Daarmee groeit Etten-Leur, en dat betekent ook meer gebruik van onze winkels, horeca, sport- en recreatievoorzieningen.
Nieuwe woningen en werkplekken zorgen ook voor meer verkeer op de wegen in en rond Etten-Leur. Tijdens omgevingstafels en bewonersavonden bespraken we samen de verkeersuitdagingen. We willen dat Etten-Leur veilig en prettig blijft om in te wonen, werken en reizen. Zo leggen we in onze plannen ook meer nadruk op gezonde, actieve en duurzame vormen van mobiliteit, zoals lopen en fietsen.
Waarom dit onderzoek?
We hebben laten onderzoeken wat de invloed is van deze groei op de wegen. Hoe verplaatst het verkeer zich straks door Haansberg en de omgeving als de nieuwe wijk er helemaal is? Ook bekeken we hoe we meer ruimte kunnen maken voor wandelen, fietsen en deelvervoer.
Wat hebben we onderzocht?
Tijdens de raadsbehandeling van 3 februari hebben we de uitgangspunten voor het onderzoek verkend. Vervolgens vroegen we bureau Goudappel om in acht varianten te onderzoeken hoe het verkeer zich verspreidt.
Ze gebruikten een verkeersmodel en bekeken acht varianten:
- De ontwikkeling van Haansberg Oost en Zuid;
- Haansberg Oost en Zuid met een noordelijke randweg;
- Haansberg Oost, Zuid en Noord;
- Haansberg Oost, Zuid en Noord met een noordelijke randweg
Elke variant is onderzocht met én zonder een knip in de straat Haansberg. Zo kwamen we tot acht scenario’s.
Uitkomst onderzoek
De drukte neemt vooral toe op de Hoevenseweg en veel auto’s kiezen voor de route door het centrum richting de A58. Eén van de varianten die we hebben laten onderzoeken is het aanleggen van een zogeheten knip voor gemotoriseerd verkeer in de straat Haansberg. Zo zorgen we voor minder doorgaand verkeer in de wijk, meer veiligheid rondom het kindcentrum en aantrekkelijkere loop- en fietsroutes naar bijvoorbeeld het station en het centrum.
Bereikbaar, veilig en gezond
We willen dat het verkeer veilig en goed blijft doorstromen. Daarbij geven we in Haansberg voorrang aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. In de Mobiliteitsvisie, die de raad heeft vastgesteld, is al gekozen voor het STOMP-principe. Dit principe is ook de basis voor de plannen in Haansberg, zoals beschreven in het Masterplan.
In Haansberg staan bereikbaarheid, veiligheid en gezondheid centraal. We werken aan een wijk met veilige paden, ontmoetingsplekken en ruimte voor het delen van vervoer.
Door wandelen, fietsen en elektrisch deelvervoer te stimuleren, verminderen we het autoverkeer. Zo besparen we ruimte, energie en uitstoot. Haansberg wordt een wijk waar groen en speelruimte centraal staan. De auto blijft welkom, maar krijgt minder ruimte in het straatbeeld. Zo houden we Etten-Leur leefbaar en veilig.
Hoe gaan we verder
De uitkomsten van dit onderzoek bespreken we op de Haansbergdag op 3 september. Het thema is dan Verplaatsen en Verblijven.
Tijdens deze bijeenkomst praten we u bij over wat eraan vooraf is gegaan, informeren we u over dit onderzoek en de onderzoeken en besluitvormingen die volgen.
We vertellen wat we hebben gedaan met de input van eerdere gesprekken én hoe we verder gaan. We maken verslag van deze avond en later dit jaar volgt de besluitvorming in de gemeenteraad.
Op de website van de gemeenteraad leest u de rapportage, de notitie en de raadsbrief horende bij het onderzoek.
Alle onderzoeken en verslagen zijn ook altijd terug te lezen op onze projectenwebsite op het tabblad “het project” vindt u een aparte pagina over het “verkeerskundig en infrastructureel op orde brengen” op deze pagina staan ook alle documenten en verslagen die horen bij dit onderwerp.